Webinar “El sector agroalimentari i l’empresa familiar” organitzada per Instituto Nexia, el Col·legi i VIVARTIS

La sessió ha estat moderada pel company Fernando Ortega, president de la Comissió d’Indústries Agroalimentàries del COEAC i Manuel Pavón, de l’Instituto Nexia

“Les famílies empresàries agroalimentàries tenen unes capacitats molt interessants; l’orientació emprenedora és molt gran”, ha destacat el director de l’Institut Nexia, Manuel Pavón, durant la celebració de la trobada digital ‘El sector agroalimentari i l’empresa familiar’, organitzat per l’Institut Nexia i patrocinat per Enginyers Agrònoms de Catalunya, Vitartis i Servycat. 

Durant l’esdeveniment, s’ha analitzat com la influència de la família i la relació amb la seva terra fa que les empreses familiars de el sector agroalimentari siguin més sostenibles a llarg termini per la relació afectiva entre els membres de la família i l’empresa familiar.

Així mateix, s’han abordat altres punts com que, per exemple, actius com la terra o la marca constitueixen una reserva de capital de la família, i que sigui una alternativa professional per als més joves i una oportunitat emprenedora.

Tal i com aprofundeix el company Fernando Ortega, el sector agroalimentari suposa un 12% de l’PIB espanyol i el 9,1% de l’ocupació (2,4 milions de llocs de treball). En aquest sentit, alimentació i begudes representa el 20% de la compra dels espanyols. A més, el múscul exportador és molt important, ja que el 17,6% del que surt d’Espanya és d’aquestes dues categories.

El company Fernando Ortega, durant la introducció

Durant l’esdeveniment s’ha analitzat com la influència de la família i la relació amb la seva terra fa que les empreses familiars de elsector agroalimentari siguin més sostenibles a llarg termini.

Aprofundint més en l’anàlisi per tipologia d’empresa, gairebé el 90% de les empreses SA i SL són empreses familiars i el 96% de les 28.000 companyies agroalimentàries són pimes (d’aquestes el 80% familiars). Així mateix, generen el 75% de l’ocupació. ¿La part negativa? El 85% de les empreses familiars no sobreviu a la tercera generació.

Per aquest motiu, detalla Fernando Ortega, els reptes que té l’empresa familiar en el sector agroalimentari són molts: tenir a el consumidor com a centre i nucli de totes les estratègies, tenir una visió global de la cadena de valor (traçabilitat), transformació digital, canvi cultural, omnicanalidad, diversificació, seguretat alimentària, continuïtat familiar, aportar valor afegit, innovació, captació de talent i dotar formació específica necessària, aliances estratègiques, entrada a les FoodTech , nous productes substitutius ( plant based ) i la rellevància de l’preu.

Seguint el relleu familiar

Un dels grans exemples d’empresa familiar del sector agroalimentari que ha aconseguit reinventar-se i perdurar en el temps és Grup Ametller. Des de 1830 la família Ametller s’ha dedicat a conrear i tenir cura de les seves terres. Fruit de la seva experiència com a agricultors i elaboradors, i fidels a la seva filosofia de respectar les propietats naturals dels productes, neix el projecte Ametller Origen.

Aquest model integra la producció agrícola, l’elaboració i la comercialització sota un mateix objectiu: contribuir de manera determinant a la millora de l’alimentació i la salut de les persones.

Josep Ametller (Ametller Origen): “Una de les coses que ens enorgulleix és que hem estat capaços de fer productes prou singulars que es puguin vendre a altres distribuïdors, amb la nostra marca”.
“Hem sigut agricultors tota la vida. Jo pertanyo a l’última generació. El nostre pare ens va ensenyar la seva passió per l’ofici i això no volem perdre-ho mai “, explica el director general i cofundador de Ametller Origen, Josep Ametller, que va començar una nova etapa en el negoci familiar el 2001 al costat del seu germà.
“Volem aportar valor a la nostra comunitat des de la passió pel que fem. A el principi teníem botigues petites, però teníem la visió d’anar avançant, encara que el sector de la distribució és complicat, però sabíem que si ho fèiem amb amor, es notaria “, confirma Ametller, recalcant que” entrar a la distribució era el difícil, ja que la fresca segueix sent el complicat per a les grans empreses i la immediatesa és una cosa important, una cosa que nosaltres podíem tenir “.

“Una de les coses que ens enorgulleix és que hem estat capaços de fer productes prou singulars que es puguin vendre a altres distribuïdors, amb la nostra marca. Això per a nosaltres té molta importància. A l’posar el valor l’origen i l’elaboració respectuosa, el mercat ho acaba reconeixent “, sosté el directiu.

D’altra banda, Ametller parla de la importància que té el propòsit per a una empresa familiar: “Sempre he volgut dignificar el nostre ofici. Som capaços de transformar comunitats senceres. Sempre que entrem en un barri, als dos anys, segons Kantar, aquests consumidors prenen més fruita i verdura “, recorda.

Duplicar facturació

La trobada també ha comptat amb la participació de l’conseller delegat d’Alma Carraovejas i segona generació de Pagament de Carraovejas, Pedro Ruiz Aragoneses. “Jo sóc segona generació, quart de cinc germans. Els meus pares són emprenedors nats i jo em considero més com un gestor, perquè ells van apostar el capital personal per portar un projecte únic al restaurant i després el celler “, detalla Ruiz.

Pedro Ruiz (Pago de Carraovejas): “Els meus pares són emprenedors nats i jo em considero més com un gestor, perquè ells van apostar el capital personal per portar a un projecte únic al restaurant i després el celler”

“En Pago de Carraovejas érem unes 20 persones quan vaig començar el 2007 i en 14 anys som 200. Vam aconseguir duplicar la facturació i triplicar l’ebitda”, aprofundeix Ruiz, subratllant la importància que tenen les persones per a qualsevol empresa. “Vaig estudiar psicologia i això m’ha ensenyat que tenim una boca i dues orelles per escoltar el doble del que parlem”, matisa.
Fa dos anys, Ruiz Aragoneses va posar en marxa Ànima Carraovejas, un conjunt de projectes singulars que té com a objectiu crear experiències al voltant de el vi i que “busca un propòsit superior per a un llegat dels que vinguin darrere”, tal com diu el seu fundador . “Has de viure el teu propi somni i no el de l’fundador, però des del respecte i els valors”, recorda Ruiz.

 

D’altra banda, el director de Semillas Fitó, Eduardo Fitó, ha assenyalat que “una de les coses que ens uneixen com a empresa és la nostra missió i visió”. En aquest sentit, Fitó ha passat de voler ser el ‘número 1’ a Espanya a ser una empresa mundial.

“Una de les primeres coses que vam fer va ser definir el nostre propòsit: transformar l’agricultura aportant solucions rendibles i sostenibles a través de la llavor”, manté Fitó, que remarca que “la nostra organització val el que valen les seves persones”. A més, el director recorda la importància de distingir entre ser emprenedor i empresari: “L’últim és falta de por. Emprenedor es neix, a l’empresari es pot formar “, puntualitza.

Finalment, la visió internacional del webinar l’ha donat la presidenta de directori de Moderna Aliments, María Lorena

Ponents durant el torn obert de preguntes

Correa. Moderna Aliments és una empresa equatoriana que es dedica a la producció industrial d’aliments des de 1909 i que ha confiat en les fusions per seguir avançant.

En aquest sentit, el 2008 Moderna Aliments neix de la unió de Electromoderno, Moderna i Molins Equador. “Des d’una visió de govern nosaltres deixem de ser empresa familiar, hem d’exigir que els grups dels que som aliats tinguin governança. Hem de aportar una clara visió de futur cap a noves sinergies “, aclareix Correa, a el temps que destaca la importància del” pragmatisme i de voler conserva els valors dels nostres pares, però també amb una nova cultura “.